Home Verzekeringen Nieuws Autoverzekeringen hebben voor klanten niet begrijpelijke polisvoorwaarden

Autoverzekeringen hebben voor klanten niet begrijpelijke polisvoorwaarden

De Verzekeringssite.nl heeft van 44 autoverzekeraars de polisvoorwaarden van autoverzekeringen taalkundig tegen het licht gehouden. Uit dit onderzoek is gebleken dat momenteel 5 verzekeraars hun voorwaarden in begrijpelijke taal formuleren. Vorig jaar waren dat er nog 3 verzekeraars. De overige 39 autoverzekeraars gebruiken zeer ingewikkelde en onbegrijpelijke teksten.

Taalniveau

Het onderzoek onder de polisvoorwaarden heeft de Verzekeringssite verricht met behulp van Texamen. Dit betreft een instrument waarmee het taalniveau van een tekst objectief kan worden vastgesteld. De autoverzekering van de verzekeraar Onna-onna komt als beste uit de bus, met polisvoorwaarden op taalniveau B1: eenvoudige teksten, te begrijpen door 95% van de lezers. De autoverzekeringen van ANWB, Ditzo, InShared en Orion Direct zitten op taalniveau B2: normale teksten, te begrijpen door 80% van de lezers. Het moeilijkst te begrijpen zijn de polisvoorwaarden van Erasmus, Hema, Neerlandia, Noordhollandsche van 1816 en VVS. Evenals vorig jaar zitten deze 5 maatschappijen ook nu nog op taalniveau C2: zeer ingewikkelde teksten, die slechts 5% van de lezers begrijpt.

Gemiddeld taalniveau C1
Het merendeel van de verzekeraars hanteren teksten op taalniveau C1: moeilijke of specifieke teksten die 40% van de lezers begrijpt. Onna-onna en ANWB zaten vorig jaar nog in deze categorie. In juli vorig jaar presenteerde Onna-onna echter vernieuwde polisvoorwaarden, die tot stand kwamen in samenwerking met advocatenkantoor Stadermann Luiten en BureauTaal. Dit bureau is gespecialiseerd in het eenvoudig formuleren van teksten. De vorig jaar door ANWB aangekondigde verbeterslag in de polisvoorwaarden is inmiddels ook gerealiseerd.